Use this url to cite ETD: https://hdl.handle.net/20.500.12259/119108
Options
XX amžiaus tapybos raiškos būdų raida
Field of Science
Edukologija / Education (S007)
Type of publication
type::text::thesis::master thesis
Title
XX amžiaus tapybos raiškos būdų raida
Other Title
Development of the ways of the XX century's painting expression
Author
Labanauskas, Valdas |
Advisor
Extent
72 p.
Date Issued
2008-05-29
Abstract
Temos aktualumas ir problema. Mokymo institucijose mokant dailės, meno istorijos tai nesusiejama su vizualine raiška. Tai vieni kitus sąlygojantys dalykai. Aktualu išsiaiškinti ugdytinių žinias apie tapybos raiškos būdus ir jų raidą. Tyrimo tikslas – atskleisti tapybos raiškos būdų raidos ypatumus. Tyrimo objektas – tapybos raiškos būdų raida. Tyrimo hipotezė – tapybos raiškos būdų bei raidos pažinimas daro įtaką studentų vizualinės raiškos lavinimui.Tyrimo uždaviniai: 1. Remiantis filosofine, menotyrine ir kita literatūra, atskleisti tapybos sampratą ir jos raiškos būdų raidą veikiančius veiksnius. 2. Išanalizuoti tapybos raiškos būdus ir aptarti jų raidą. 3. Ištirti gimnazijos II–IV klasių mokinių ir dailės specialybės I–II kursų studentų požiūrį į jų žinias apie tapybos raiškos būdus ir jų raidą. Tyrimo metodai: 1. Mokslinės, pedagoginės literatūros, interneto elektroninių šaltinių sisteminė analizė. 2. Empirinis: ugdytinių anketinės apklausos: gimnazijos II–IV klasių moksleivių anketinė apklausa; dailės specialybės I–II kursų studentų anketinė apklausa. 3. Matematinės analizės: duomenų procentinė analizė. Apibendrinant atliktą tyrimą galime teigti, kad: 1. XX amžiaus meno kryptys, įvairios modernizmo ir postmodernizmo srovės tapybą nuolat keitė ir plėtojo. Menininkas ar meno kryptis susikūrę savo pasaulio viziją, pasaulėjautą, savaip vaizduoja ir išreiškia kūrybinę idėją, kartu pateikdami ir savitus vaizdavimo būdus. Nors XX amžiaus menas labai pasiketė, bendra tapybos samprata lieka ta pati. 2. Tapybos raiškos būdai išskiriami į dvi grupes: tai realistiniai vaizdavimo būdai – postimpresionistinis, fovistinis, ekspresionistinis, kubistinis, futuristinis, siurrealistinis, abstrakcionistinis ir abstraktūs vaizdavimo būdai – minimalistinis, optinis ir konceptualusis. Vaizdavimo būdai formavosi per visus istorinius laikotarpius. Tapyba pasipildydavo naujomis kūrinių formomis ir naujais motyvais. Dailininkams norint įgyvendinti savo sumanymus, vaizdavimo būdai palaipsniui buvo keičiami naujomis raiškos formomis. Tapytojų raiška keitėsi jiems susipažinus su naujomis tapybos srovėmis. 3. Gimnazijos II–IV klasių mokiniai savo žinias apie tapybos raidą, raiškos būdus, vertina iš esmės teigiamai. Mokinių požiūriu, žemesnėse gimnazijos klasėse žinių apie tapybos raiškos būdus pakanka, tačiau aukštesnėse klasėse jų teikiama per mažai. Žinios apie tapybos raidą vertinamos teigiamai. Dailės specialybės I–II kursų studentai žinias apie tapybos raiškos būdus bei raidą vertina teigiamai, asmeniniai gebėjimai naudotis tapybos raiškos priemonėmis jų požiūriu yra vidutiniški.
Relevance of the topic and an issue: Teaching of art and art history at schools is not connected with visual expression. These things have an influence on each other. It is important to examine students’ knowledge about ways of expression in painting and their development. Purpose of this study: Reveal particularities of development of ways for expression in painting. Subject of the study: Development of ways for expression in painting. Hypothesis of the study: Knowledge about ways for expression in painting and about development of these ways has an impact on the progress of students’ visual expression. Tasks of this study: 1) To present a conception of painting and the factors which have an impact on development of ways for expression in painting, based on the philosophical literature, art studies, etc.; 2) To analyze ways of expression in painting and discuss development of these ways; 3) To find out how gymnasium students at grades 2–4 and students of art studies (1st and 2nd courses) evaluate their knowledge about ways of expression in painting and about development of these ways. Methods of the study: 1) Systemic analysis of the scientific and pedagogical literature and online sources; 2) Empirical method: student opinion surveys in a form of questionnaire: opinion surveys conducted among gymnasium students (grades 2–4) and art studies students (1st and 2nd courses); 3) Mathematical analyses: percentage analysis of data. Summarizing this study, we can maintain that:1) 20th century art directions and various trends of modernism and postmodernism had continuous changing and developing impact on painting. A painter has his own vision of the world and attitudes. Thus, he paints and expresses his creative ideas his way and at the same time he also conveys distinctive ways of expression. While 20th century art has changed very significantly, a general conception of painting remains the same. 2) Ways of expression are divided into two groups: realistic ways of expression (postimpressionistic, fovistic, expressionistic, cubistic, futuristic, surrealistic and abstractionistic) and abstract ways of expression (minimalistic, optical and conceptual). Ways of expression have been developing through all historical epochs. New forms of creation and new tunes blended into painting. From time to time painters introduced new forms of expression for realization of their ideas. Also painters moved to other ways of expression after making themselves familiar with new painting trends. 3) Gymnasium students (grades 2–4) evaluated their knowledge about development of painting and ways of expression, in fact, positively. In their opinion, they get enough knowledge about ways of expression for painting in lower grades, but the extent of this knowledge is less in upper grades. Knowledge about development of painting was evaluated positively. 1st and 2nd year students of art studies said they are interested in development of painting. They ranked their personal abilities to use measures of expression for painting as moderate.
Language
Lietuvių / Lithuanian (lt)
Defended
Taip / Yes
Access Rights
Atviroji prieiga / Open Access