Use this url to cite ETD: https://hdl.handle.net/20.500.12259/115470
Options
Mokinių, turinčių vidutinį intelekto sutrikimą, komunikavimo kompetencijos ugdymas kaip socialinės įtraukties prielaida
Field of Science
Edukologija / Education (S007)
Type of publication
type::text::thesis::master thesis
Title
Mokinių, turinčių vidutinį intelekto sutrikimą, komunikavimo kompetencijos ugdymas kaip socialinės įtraukties prielaida
Other Title
Development of communicative competence of school learners with moderate intellectual disability as a prerequisite for their social inclusion
Author
Advisor
Extent
135 p.
Date Issued
2016-06-01
Abstract
Darbe nagrinėjama intelekto sutrikimo samprata ir terminologijos kaita, analizuojama socioekologinio požiūrio reikšmė formuojant visuomenės narių palankų požiūrį į asmenis, turinčius tokį sutrikimą, bei didinant jų socialinę įtrauktį. Remiantis tarptautiniais ir Lietuvos aktais bei moksline literatūra, atskleidžiama mokinių, turinčių vidutinį intelekto sutrikimą, komunikavimo kompetencija kaip svarbi sąlyga socialinei įtraukčiai. Taip pat pateikiami mokinių, turinčių vidutinį intelekto sutrikimą, patiriami sunkumai, įgyjant komunikavimo kompetenciją, kurie sąlygoja mažesnį mokinių įsitraukimą į socialinį gyvenimą ir jų komunikavimo kompetencijos ugdymo svarbą socialinei įtraukčiai užtikrinti. Analizuojant atliktą kokybinį tyrimą, pateikiami specialiųjų pedagogų organizuojamo mokinių, turinčių vidutinį intelekto sutrikimą, komunikavimo kompetencijos ugdymo būdai bei šių mokinių socialinės įtraukties didinimo sąlygos.
The thesis analyses the concept of intellectual disability and change in related terminology, examines the significance of socio-ecological attitude in shaping a positive attitude of society members towards individuals with such disabilities and increasing their social inclusion. Following the international and Lithuanian legal acts and scholarly literature, the communicative competence is revealed as an important condition for social inclusion of school learners with moderate intellectual disabilities. The difficulties encountered by school learners with moderate intellectual disabilities while acquiring communicative competence, which precondition lower social inclusion rate among such school learners, are presented and importance of their communicative competence to assurance of social inclusion is revealed. In the analysis of the research on experience of special needs teachers the aspects of communicative competence development of school learners with moderate intellectual disability are discussed. The important conditions to increase social inclusion of school learners with moderate intellectual disabilities are presented.
Language
Lietuvių / Lithuanian (lt)
Defended
Taip / Yes
Access Rights
Atviroji prieiga / Open Access