Use this url to cite ETD: https://hdl.handle.net/20.500.12259/115453
Options
Pedagogines magistrantūros studijas pasirinkusių studentų lyderystės stiliai ir virtuali tarpasmeninė komunikacija
Field of Science
Vadyba / Management (S003)
Type of publication
type::text::thesis::master thesis
Title
Pedagogines magistrantūros studijas pasirinkusių studentų lyderystės stiliai ir virtuali tarpasmeninė komunikacija
Other Title
The leadership styles and virtual interpersonal communication of students in pedagogical master studines
Author
Gražytė, Asta |
Advisor
Extent
67 p.
Date Issued
2015-06-05
Abstract
Baigiamajame magistro darbe teoriškai pagrįstas lyderystės stilių ir virtualios tarpasmeninės komunikacijos pobūdis, ištirti magistrantūros pedagoginių studijų studentų lyderystės stiliai, išanalizuotas magistrantūros pedagoginių studijų studentų virtualios tarpasmeninės komunikacijos pobūdis, atskleista kaip pedagogines magistrantūros studijas pasirinkusių studentų lyderystės stiliai yra susiję su tarpasmenine virtualia komunikacija. Tyrimas parodė, kad pedagoginiame darbe svarbus transformacinis lyderystės stilius, pasižymintis atsakingumu, vertybių laikymusi, konfrontacijos nevengimu, kūrybiškumo ir įsitraukimo skatinimu bei palaikymu. Pedagogui svarbūs ir transakcinės lyderystės bruožai, pasireiškiantys abipusiu sutarimu tarp lyderio ir pasekėjo, kuris naudingas tiek lyderiui, tiek pasekėjui. Empirinis tyrimas parodė, kad pedagogines studijas pasirinkusiems studentams būdingas transakcinis ir transformacinis lyderystės stilius ir silpnai išreikštas pasyviosios/vengiančios lyderystės stilius. Skirtumas tarp transformacinės ir tarp pasyvios/vengiančios pedagogines studijas pasirinkusių studentų lyderystės yra statistiškai reikšmingas (p = 0,000). Transakcinis ir pasyvus/vengiantis lyderystės stiliai taip pat statistiškai reikšmingai skiriasi (p = 0,000). Gauti porinio t kriterijaus rezultatai parodė, jog pedagogines studijas pasirinkusių studentų transformacinės lyderystės stilius ir transakcinės lyderystės stilius (M = 37,6), statistiškai reikšmingai nesiskiria. Darbą sudaro įvadas, trys dalys, mokslinė diskusija, išvados, rekomendacijos, literatūros sąrašas (97 šaltiniai: 54 lietuvių kalba ir 43 užsienio kalba), santrauka ir priedai. Magistro darbo apimtis 80 psl. Raktiniai žodžiai: lyderystė, lyderystės stiliai, tarpasmeninė komunikacija, web 2.0, socialiniai tinklai.
It is thought that the boosting innovations and use of technologies are the main reasons causing miscommunications between generations in both real and virtual environments. New communication skills that generation Z gained with using new technologies is considered to be a reason why earlier generations have difficulties communicating with generation Z. This generation conflict might be solved by encouraging media literacy that would help to navigate in the world full of technological challenges. So, when preparing teachers for the education of the generation Z it is important to understand the specifics of the interpersonal virtual communications as well as what is characteristic about the virtual leadership and how it is affected by various leadership styles. The research hypothesis is therefore formulated as a question: what leadership styles and interpersonal communication characteristics are common among the students of pedagogical master studies? The aim of the research. To analyse the leadership styles and interpersonal communication characteristics common among the students of pedagogical master studies. The object of the research. The leadership styles of students in pedagogical master studies.The tasks of the research. To provide a theoretical evidence for leadership styles and characteristics of interpersonal communications. To analyse the leadership styles of the students in pedagogical master studies. To analyse the characteristics of interpersonal communications among the students of pedagogical master studies. To show how the leadership styles of the students in pedagogical master studies are related to their interpersonal virtual communications.The study showed that the pedagogical work is important transformational leadership style characterized by accountability, values, compliance confrontation circumvention, creativity and involvement in the promotion and support. Teacher important is and transactional leadership traits, seen in mutual agreement between leader and follower, which is beneficial to both the leader and the followers. Empirical research has shown that students who choose to study pedagogy typical transactional (M = 37.6, SD = 7.2) and transformational (M = 37, SD = 5.66) leadership style and weakly expressed in the passive/avoid (M = 22, 4, SD = 10.35) leadership style. The difference between transformational and between passive/avoid pedagogical studies students in leadership is statistically significant (p = 0.000). Transactional and passive/avoid leadership styles as well as a statistically significant difference (p = 0.000). Get a Paired t-test results showed that students in educational studies transformational leadership style (M = 37) and transactional leadership style (M = 37.6) statistically is not significantly different (p = 0.239).
Language
Lietuvių / Lithuanian (lt)
Defended
Taip / Yes
Access Rights
Atviroji prieiga / Open Access