Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/115223
Type of publication: master thesis
Field of Science: Transporto inžinerija / Transport engineering (T003)
Author(s): Leimontas, Andrius
Title: Panevėžio miesto Klaipėdos - Dariaus ir Girėno - Projektuotojų gatvių sankryžos srautų modeliavimas
Other Title: The Flow Modelling of the Intersectional of Klaipėdos - Dariaus ir Girėno - Projektuotojų Streets of Panevėžys City
Extent: 64
Date: 21-May-2018
Keywords: sankryža;modeliavimas;pralaidumas;avarija;saugumas;intersection;modelling;capacity;accident;safety
Abstract: Darbo tikslas: išanalizuoti Panevėžio miesto Klaipėdos – Projektuotojų – Dariaus ir Girėno gatvių sankryžos srautus, pasiūlyti sprendimus, padidinančius sankryžos pralaidumą ir leidžiančius sumažinti avarijų skaičių šioje sankryžoje. Klaipėdos – Projektuotojų – Dariaus ir Girėno gatvių sankryžoje per 8 metus įvyko 25 įskaitiniai eismo įvykiai, kurių metų buvo sužaloti 33 ir žuvo 1 eismo dalyvis. Eismo intensyvumo tyrimai buvo atlikti Panevėžio mieste, vakarinėje miesto dalyje esančioje vienoje iš judriausių Klaipėdos – Projektuotojų – Dariaus ir Girėno gatvių sankryžoje. Išanalizuoti transporto priemonių ir pėsčiųjų srautai. Toliau modeliuojama sankryža, siekiant atrasti tinkamiausią sprendimą sankryžos rekonstrukcijai. Išanalizavus gautus modeliavimo duomenis, efektyviausias sprendimas - įrengti spiralinę turbo žiedinę sankryžą. Sankryžos pralaidumas padidėja 49 proc., vidutinis vieno automobilio laukimas sankryžoje sumažėja nuo 38,2 sekundžių iki 14,9 sekundės, tai sudaro 2,5 karto. Bendras automobilių laukimo laikas sumažėja nuo 18253,5 sekundžių iki 1443 sekundžių arba 12,6 karto ir vidutinis greitis sankryžoje padidėja nuo 20,9 km/h iki 34,3 km/h.
The aim of the thesis is to analyse the flows at the intersection of Klaipėdos – Projektuotojų – Dariaus ir Girėno streets, providing solutions that increase the capacity of the intersection and allow to reduce the number of accidents at this crossroad. At the intersections of Klaipėdos – Projektuotojų – Dariaus ir Girėno streets 25 registered accidents occurred during an eight-year period , where 33 traffic participants were injured and 1 traffic participant was killed. The research of traffic intensity was carried out in the western part of Panevėžys city at one of the busiest intersections of Klaipėdos – Projektuotojų – Dariaus ir Girėno streets. The flows of vehicles and pedestrians were analysed. Accordingly, the crossroad traffic was modelled in order to find the most suitable solution for its reconstruction. The analysis of the obtained modelling data shows that the most effective solution is to install a circular intersection. As a result, the crossing capacity increases by 49%. The average time wasted for one car at the intersection decreases from 38.2 seconds to 14.9 seconds, which is 2.5 times less. The overall time wasted in the intersection decreases from 18253.5 seconds to 1443 seconds, i.e. 12.6 times and the average speed at the intersection increases from 20.9 km/h to 34.3 km/h.
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/115223
Affiliation(s): Žemės ūkio akademija
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:VDU, ASU ir LEU iki / until 2018

Files in This Item:
andrius_leimontas_md.pdf2.63 MBAdobe PDF   Until 2022-05-21View/Open
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

5
checked on May 1, 2021

Download(s)

2
checked on May 1, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.