Use this url to cite publication: https://hdl.handle.net/20.500.12259/109764
Options
Biblioterapijos elementų taikymas, sprendžiant paauglių socialines ir pedagogines problemas
Type of publication
Straipsnis kitoje duomenų bazėje / Article in other database (S4)
Title
Biblioterapijos elementų taikymas, sprendžiant paauglių socialines ir pedagogines problemas
Other Title
Usage of bibliotherapy elements when solving adolescent socio-pedagogical problems
Is part of
Socialinis ugdymas : mokslo darbai. Vilnius : Vilniaus pedagoginio universiteto leidykla., 2009, Nr. 7 (18)
Journal Title
Journal Issue Title
Date Issued
Date Issued | Volume | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2009 | 18 | 19 | 29 |
Publisher
Vilnius : Vilniaus pedagoginio universiteto leidykla
Is Referenced by
Extent
p. 19-29, 87-98
Field of Science
Abstract
The article discusses the assumptions of the use of bibliotherapy elements when solving social and pedagogical adolescent problems. The research shows that students, who are defined as having no reading motivation, identify reading with a possibility to empathize with the main protagonist and relate it with development of imagination, rhetoric and other skills necessary for successful socialization. According to the theoretical assumptions of reading strategy usage and qualitative research result analysis it brings us to conclusion that pedagogues could apply bibliotherapy elements as a means to solve emotional, socio-pedagogical problems, to form person’s attitude towards himself and the world surrounding him.
Straipsnyje aptariamos biblioterapijos elementų taikymo, sprendžiant paauglių socialines ir pedagogines problemas, prielaidos. Tyrimu nustatyta, kad mokiniai, išskirti kaip motyvacijos skaityti neturintys, skaitymą tapatina su galimybe įsijausti į herojaus vaidmenį, lavinti vaizduotę, retorikos bei kitus sėkmingam socialiniam bendravimui reikalingus įgūdžius. Remiantis skaitymo strategijų taikymo teorinių prielaidų ir kokybinio tyrimo rezultatų analize, daroma išvada, kad pedagogai galėtų taikyti biblioterapijos elementus kaip priemonę sprendžiant emocines, socialines ir pedagogines problemas, formuojant asmens požiūrį į save ir į supantį pasaulį.
Type of document
type::text::journal::journal article::research article
Language
Lietuvių / Lithuanian (lt)
Coverage Spatial
Lietuva / Lithuania (LT)