Lietuvos menininkės atidarė parodas Japonijoje

1090

Balandžio 27 d. galerijoje „GalleryGallery“ (Kiotas, Japonija) Kauno bienalė pristatė Laimos Oržekauskienės ir Linos Jonikės personalines parodas.

Per 30 veiklos metų galerija yra pristačiusi apie 600 parodų, skirtų tekstilės, pluošto (angl. fibre art) ir popieriaus menams. Nedidelės, bet iš ypatingo apšvietimo atpažįstamos, baltõs galerijos salėse suinstaliuotų kūrinių nuotraukos parodų kataloguose ar žurnaluose menininkams tampa vizitine kortele – „įrašymu“ į svarbiausiųjų šiuolaikinės tekstilės menininkų sąrašą.

Lietuvos menas „GalleryGallery“ erdvėse pristatomas pirmą kartą. Abiejų menininkių kūrybiniai sprendimai yra unikalūs, atlikti skirtingomis technikomis (ypatingai dominusiomis susirinkusius menininkus japonus), skiriasi parodų temos ir nuotaikos. Tačiau jas vienija plika akimi nepastebimas konceptualus aspektas – sustabdytas laikas, virsmo akimirkos trapumas ir grožis.

Nacionalinės premijos laureatė Laima Oržekauskienė Japonijoje pristato du tapiserijų ciklus: „Kūnas – audeklas“ (2012) ir „Tėvo atminimui“ (2013). Pirmasis keturių dalių ciklas, prieš penketą metų skaitmeninės spaudos būdu atspaustas ant drobės, šį kartą atliktas naujai: menininkė rankomis išaudė keturias tapiserijas, kuriose kūno, palaipsniui virstančio audeklu, vaizdinius atspaudė ant ilgalaikio darbo pareikalavusių audeklų. Antrasis monochrominis, Anapilin išėjusiam tėvui dedikuotas 13 dalių ciklas yra sukurtas specialiai šiai parodai ir eksponuojamas pirmą kartą. Amžinybės ir nemarumo simbolikai išreikšti autorė pasirinko vos pastebimai kitaip sulankstytos paklodės, kaip paskutinio audeklo, lietusio kūną, motyvą. Vaizduojamas objektas tarytum sklando ore – tarp žemės ir dangaus, tarp gyvenimo ir mirties.

Meditacinę Laimos Oržekauskienės parodos atmosferą papildo Linos Jonikės siuvinių kolekcija „Jai patinka pomidorai“ (2010-2013). Menininkė japonams yra puikiai pažįstama iš kūrinių. Preciziką ir rankų darbo unikalumą vertinantys Tekančios Saulės šalies menininkai prisimena 1997 m. Linos Jonikės laimėtą Meistriškumo apdovanojimą Kioto konkurse – vieną reikšmingiausių pasaulyje XX a. pab. tekstilės meno parodų. Parodos lankytojai nesugebėjo nuslėpti nuostabos ir emocijų, aikčiojo prie siuvinėtų Linos Jonikės paveikslų, tarėsi sumaišę kūrinius su sienų tapyba ir negalėjo atsistebėti, jog menininkė siuvinėja ne automatizuota mašina, o rankomis.

Atidarymo šventei galerijos savininkė Keiko Kawashima, su kuria Kauno bienalė bendradarbiauja nuo 2005-ųjų, sukvietė gausų būrį Japonijos tekstilės menininkų. Dauguma jų yra dalyvavę Kauno bienalėje – pasak japonų, nustojus organizuoti Kioto konkursus, Kauno bienalė tapo įtakingiausiu tekstilės meno centru pasaulyje. Vedami sentimentų ir noro pasimatyti vienas su kitu ir atvykusiomis lietuvių menininkėmis bei bienalės vadove Virginija Vitkiene, į atidarymą atvyko menininkai iš visų Japonijos regionų. Iš Tokijo lietuvių pasveikinti atvyko Lietuvos ambasados Japonijoje sekretorė p. Momoko Kojima.

Ne kartą Lietuvoje apsilankiusi tekstilės dizainerė Saori Matsuda atidarymo metu pristatė laikiną lietuviškų amatų parduotuvę. Suvenyrus dizainerė superka Kaziuko mugėse, specializuotose parduotuvėse Vilniuje ir Kaune, o Japonijoje organizuoja specialius Lietuvos kultūros pristatymus ir pardavimus. Lino gaminiai, sidabro dirbiniai, medžio drožiniai, megztos kumštinės pirštinės – aukščiausios kokybės produktai domina tikrų daiktų mėgėjus ir žinovus japonus.

Lietuvos ir Japonijos bendradarbiavimas bus tęsiamas šių metų rudenį Kauno bienalėje, kai kuratorė Keiko Kawashima, bendradarbiaudama su Vilniaus dailės akademijos Kauno dailės fakulteto tekstilės katedros vedėja Vita Gelūniene, pristatys jaunųjų Lietuvos ir Japonijos tapiserijos menininkų parodą.

Projektą remia LR Kultūros ministerija, Kauno miesto savivaldybė, Vilniaus dailės akademija ir Vytauto Didžiojo universitetas.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.