Galerijoje pristatomas modernus kinų raštas

2044

Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejaus M. Žilinsko dailės galerijoje atidaryta šiuolaikinės kinų kaligrafijos paroda lankytojus stebina kinų rašto transformacija į modernias meno formas, atitolimas nuo savo pirminės funkcijos. 

Sandra Pakašiūtė, sandra.pakasiute@fc.vdu.lt

Iš pirmo žvilgsnio eksponatai lyg ir niekuo nesiskiria nuo tradicinės kaligrafijos. Tačiau  daugumos ekspozicijos darbų rašmenys skaitomi labiau per vizualią plastinę raišką, o ne per literalinę. Praeityje raštas iš esmės tarnavo kaip komunikacijos priemonė, o per pastaruosius 25 metus kaligrafija atlieka kitokią funkciją. Tai lėmė didėjantis politinis ir kultūrinis Kinijos atvirumas bei Vakarų pasaulio įtaka.

Štai, pavyzdžiui, Zhang Aiguo kūrinyje „Dangus ir žemė amžini“ raidės įgauna kitokį, nekanonišką pavidalą. Popieriuje tušu išvingiuotos „raizgynės“ pinasi tarpusavyje it gyvatės, taip kurdamos keistą vizualinį efektą.

Kitas jo darbas „Metų laikai taikoje“ dar labiau atitrūksta nuo tradicijos ir virsta abstrakčiu paveikslu, kuriame it paletėje maišosi balta, raudona ir juoda spalvos. Čia gali išvysti žiemą ir rudenį, susipynusius tarpusavyje: balti sniego lopinėliai susilieja su rausvomis ir juodomis dėmėmis. Iš tiesų, įdomi samplaika. Atidžiau pažvelgus, galima išvysti du siluetus: du žmones, susikibusius rankomis, žvelgiančius pro langą į tolį. Tarp jų vyrauja taika, meilė, supratimas ir ramybė…

Tuula Velling – šios  parodos kuratorės – darbai taip pat priartėja prie abstraktumo: kalbos turinys tampa antraeilis dalykas, o pagrindinį vaidmenį ima vaidinti matomoji – ekspresionistinė dalis. Neveltui Tuula Velling yra ne tik kaligrafė, bet dar ir grafikos dizainerė. Jos kūriniuose išryškėja akmenų siluetai: jų šešėliai, krintantys ant balto paviršiaus, kuria trimatį vaizdą ir atrodo, jog gali juos paliesti. Tačiau nereikia manyti, jog tai tik nereikšmingos, nieko nesakančios detalės. Jos darbas „Protas ore“ verčia mus susimąstyti, ieškoti naujų prasmių, giliau pažvelgti į piešinį. Toks pavadinimas mums išduoda, jog menininkė ne šiaip sau kuria šiuos abstrakčius objektus: jie slepia išmintingąjį kinų raštą.

Ekspresyvumu, novatoriškumu dvelkia Wang Dongling kūrinys „Gėlė ne gėlė“. Autorius kinų raštą pateikė itin išraiškingai, emocionaliai. Kūrinys atskleidžia menininko unikalią laisvę, intensyvumo patirtį. Būtent dėl tokios autoriaus dvasios ekspresijos kaligrafija įgauna kitokį – gėlės – pavidalą. Autorius mums leidžia rinktis: matyti ją arba ne. Tuo ir įdomus šis eksponatas.

Šiuolaikinės kinų kaligrafijos parodos eksponatų autoriai kuria naująjį, konceptualųjį kaligrafijos meną. Ir nors tradiciškas raštas išlieka, tačiau šiandien jis įgauna kitą – vizualinę – funkciją, ir taip skinasi kelią į modernizmą.

Šiuolaikinės kinų kaligrafijos paroda veiks Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejaus M. Žilinsko dailės galerijoje (Nepriklausomybės a. 12) iki 2011 m. sausio 23 dienos.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.