Autotransporto keliamo triukšmo ekspozicijos įvertinimas ir jos ryšys su moterų hipertenzijos rizika (Ekologija ir aplinkotyra 03 B)

  • VardasInga
  • PavardėBendokienė
  • VadovasProf. habil. dr. R. Gražulevičienė
  • Data2011-12-16
  • KryptisEkologija ir aplinkotyra

Anotacija

Mokslinio darbo tikslas – nustatyti ir įvertinti autotransporto keliamą triukšmo lygį Kauno mieste ir, kontroliuojant ryšį iškreipiančiuosius veiksnius, nustatyti gyvenamosios aplinkos triukšmo įtaką hipertenzijos rizikai 20-45 m. amžiaus moterims.

Moksliniame darbe naudojant GIS ir viso Kauno miesto triukšmo matavimo ir modeliavimo duomenis, buvo sukurti triukšmo lygio ir transporto srautų žemėlapiai, įvertinta skirtingų transporto rūšių įtaka vyraujančiam aplinkos triukšmui Kauno mieste. Modeliuojant transporto srautų sudėties kitimus, prognozuotas triukšmo lygio kitimas pagrindinėse Kauno miesto gatvėse. Pirmą kartą Lietuvoje naudojant GIS, populiacijos lygmenyje nustatyta individuali triukšmo ekspozicija reprodukcinio amžiaus (20-45 m) moterims ir, kontroliuojant ryšį iškreipiančiųjų veiksnių įtaką, įvertintas gyvenamosios vietos aplinkos triukšmo lygio ryšys su hipertenzijos rizika.
Triukšmo lygio didėjimui didžiausios įtakos turi transporto intensyvumas ir srautų sudėtis. Krovinio transporto įtaka bendram triukšmo lygio didėjimui didesnė mažo transporto intensyvumo gatvėse.

Nustatyta, kad didėjant individualiai ekspozicijai triukšmu, didėjo moterų hipertenzijos rizika. Gyvenančioms triukšmingiausioje aplinkoje (≥61 dBA) rizika padidėja iki 36 proc. (1,36; 95 proc. PI 0,86-2,15) lyginant su mažos (≤50 dBA) ekspozicijos veiktomis moterimis. Hipertenzijos rizika didėja, kai triukšmingoje aplinkoje gyvenančios moterys dirba triukšmingoje aplinkoje. 20-45 metų moterims paros triukšmo lygis ≥61 dBA ir triukšmas darbe turėjo tendenciją didinti hipertenzijos riziką iki 70 proc.

Išsamiau